Hem > Vår verksamhet > Utmärkelser > Greta Renborgs prisSkriv ut

Greta Renborgs pris

Greta Renborgs pris utdelas årligen till ett bibliotek som lyckats med en god marknadsföring eller till enskild eller enskilda biblioteksanställda som utmärkt sig speciellt på området och som arbetar i Greta Renborgs anda.

Svensk Biblioteksförenings Greta Renborgs pris för marknadsföring går 2013 till Anette Helgesson, Edsbyns bibliotek i Ovanåker. Priset, 25 000 kr, delas ut vid en prisceremoni på Stockholms stadsbibliotek 17 oktober.

Juryns motivering: ”Greta Renborgs pris 2013 tilldelas barnbibliotekarien Anette Helgesson, Edsbyns bibliotek i Ovanåker, för att hon med systematiskt tillvägagångssätt och nytänkande öppnar och synliggör bibliotekets verksamhet för hela samhället. I sitt arbete riktar hon sig inte bara till enskilda, utan också till föreningar och yrkesgrupper som kanske inte är självklara målgrupper – ett arbetssätt som ger ringar på vattnet och ger bibliotekets uppdrag många budbärare. Anette Helgessons marknadsföringsarbete vilar på en fast grund i övertygelsen att alla inte bara ska ha lika möjlighet till kunskap och information, utan också på biblioteket som ett verktyg för att minska klyftan mellan de som har tillgång och de som inte har tillgång till det livslånga lärandet.”

Juryn har bestått av Barbro Bolonassos, bibliotekschef Fisksätra, juryordförande, Gunilla Berglund, informationssekreterare, Kulturförvaltningen i Stockholm, Maria Ehrenberg, regionbibliotekarie, Region Halland, Henriette Zorn, chefredaktör för Biblioteksbladet, Stefan Engström, kommunikationschef, Svensk Biblioteksförening.

Greta Renborg avled 2005. I hennes anda delas priset ut varje år till bibliotek eller enskild bibliotekarie som lyckats med bra marknadsföring. Svensk Biblioteksförening instiftade priset till Greta Renborgs 65 årsdag 1986.