Västerbotten

Välkommen till Regionföreningen för Västerbottens län
Regionförening Västerbotten täcker ett stort geografiskt område och har drygt 200 medlemmar bland anställda vid alla typer av bibliotek i regionen; universitets- och folkbibliotek och mindre specialbibliotek. Några biblioteksstudenter är också anslutna.

Medlemsaktiviteterna är ofta välbesökta och av mycket skilda slag, självklart studiebesök vid bibliotek och andra intressanta institutioner i regionen, men också trivsamma, sociala utflykter på olika teman, t.ex. fågelskådning. Intresset och engagemanget bland medlemmarna växer – och vad vi arrangerar styrs av medlemmarnas önskemål! Har du idéer eller är intresserad av medlemskap – hör av dig till ordförande Kristina Andersson eller någon annan av oss i styrelsen.

Kristina Andersson
ordförande
bokkicki@gmail.com

Hösten 2014:

10 september Forskarfrukost : sociala medier och politik. Simon Lindgrens forskning handlar om hur den nya mediepubliken fungerar. Om nätets potential för deltagande och aktivism å den ena sida och risker för övervakning, uteslutning och exploatering å den andra. Under forskarfrukosten reflekterar och diskuterar han kring sociala mediers betydelse och funktion med utgångspunkt i politik och den pågående valrörelsen. Simon Lindgren är professor i i sociologi vid Umeå universitet.
Plats: Umeå universitetsbibliotek, balkongen på Forskningsarkivet
Tid: 8.30-10.00
Vi bjuder på kaffe/te och smörgås. Ange eventuell specialkost i anmälan, senast 8 september till therese.erixon@ub.umu.se.

8 oktober  Ordcafé med Negar Naseh. Negar Naseh, född 1984, debuterar i år med Under all denna vinter som utspelar sig i Västerbottens inland. I en tillhörande arbetsdagbok beskriver  och reflekterar hon över sin egen skrivprocess.
Plats: Bokkafé Pilgatan, Pilgatan 14, Umeå.
Tid: Vi börjar med fika kl 18, Ordcaféet börjar kl 18.30.
Vi bjuder på fika! Ange eventuell specialkost i anmälan, senast 1 oktober till therese.erixon@ub.umu.se.
Obs! Begränsat antal platser, först till kvarn…

4 november Bokpratskväll med Pizza, mer information kommer

4 december Glöggmingel med visning av Väven. Mer information kommer

Våren 2014:

14 – 15 mars LittFest på Umeå Folkets hus. Regionsföreningen är värd för ett seminarium med Finlands stora författare Sofi Oksanen.  Regionsföreningen har en monter på Littfesten.

25 mars Årsmöte på Umeå stadsbibliotek.

15 maj Bibliotekarie Monica Strandberg Johansson berättar om Umeåprofilen Sigrid Holmström – den verkliga förebilden för pigan i Lars Widdings roman Pigan och härligheten.

Svensk biblioteksförening, regionförening Västerbottens styrelse 2014:

Kristina Andersson (ordförande)
Umeå stadsbibliotek