Västerbotten

Välkommen till Regionföreningen för Västerbottens län
Regionförening Västerbotten täcker ett stort geografiskt område och har drygt 200 medlemmar bland anställda vid alla typer av bibliotek i regionen; universitets- och folkbibliotek och mindre specialbibliotek. Några biblioteksstudenter är också anslutna.

Medlemsaktiviteterna är ofta välbesökta och av mycket skilda slag, självklart studiebesök vid bibliotek och andra intressanta institutioner i regionen, men också trivsamma, sociala utflykter på olika teman, t.ex. fågelskådning. Intresset och engagemanget bland medlemmarna växer – och vad vi arrangerar styrs av medlemmarnas önskemål! Har du idéer eller är intresserad av medlemskap – hör av dig till ordförande Kristina Andersson eller någon annan av oss i styrelsen.

Kristina Andersson
ordförande
kristina.andersson@umea.se

Våren 2014

14 – 15 mars LittFest på Umeå Folkets hus. Regionsföreningen är värd för ett seminarium med Finlands stora författare Sofi Oksanen. Tidigare i år beslutade Svenska Akademien att tilldela Sofi Oksanen sitt nordiska pris, varpå ingen förvånades. Författaren till Utrensning har översatts till över tjugo språk. Oksanen, som senaste gjorde succé med sin mörka roman När duvorna försvann, är utav tvivel en av Norra Europas mest lästa och omtalade författare. Fredag 14/3 återfinns hon på Littfests stora scen.
Regionsföreningen kommer även att ha en monter på Littfesten.

25 mars Årsmöte på Umeå stadsbibliotek. Kallelsen kommer att skickas ut till regionsföreningens medlemmar.
Obs! Bindande anmälan till anna.wiren@umea.se senast den 11 mars.

Hösten 2013:

15 – 17 september gör vi en studieresa till Vasa, med studiebesök på bl a  Vasa stadsbiblioteket och Högskolebiblioteket Tritonia.

29 oktober, kl 18.30: Presentation av Kulturväven av  Maria Olsson, ansvarig arkitekt från White arkitekter.

25 november, kl 8.30 – 10: Forskarfrukost på UB. Alla är olika – om personlighet och inlärningpsykologi. Mattias Lundberg.

2 december, kl 18.00: Glöggmingel på UB. Föredrag om två färgstarka väninnor på Umeå universitetsbibliotek.

Svensk biblioteksförening, regionförening Västerbottens styrelse 2014:

Kristina Andersson (ordförande)
Umeå stadsbibliotek