Program

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke är gäst på Biblioteksdagarna i Lund 6 – 7 maj 2015.
2015 fyller Svensk biblioteksförening 100 år. Det firar vi i Lund! Om de första 100 åren handlar jubileumsboken, Till det mänskliga ordets trygga beredskap och värn – Svensk biblioteksförening 1915-2015, som presenteras av författarna i ett seminarium onsdag 6 maj. På onsdagskvällen är det 100 års-kalas.

Biblioteksdagarna innehåller fyra spår: 100 år, Läsning, Yttrandefrihet och Juridik.
Om Läsning: Anne-Marie Körling talar om Barnet som läsare. Seminarier om Bokstart Sverige, Sommarboken och Hiphop ur ett läs- och skrivfrämjande perspektiv.
Om Juridik: Jerker Rydén om Rättsliga hinder för det digitala biblioteket och Daniel Westman om Biblioteken och integritetsskyddet.
Om Yttrandefrihet: Calle Nathansons inledningsföreläsning Bibliotekens roll i vår tid, Workshop om mediestrategiskt arbete och seminariet ”Provprat” om yttrandefrihet.

Tisdag 5 maj tjuvstartar Biblioteksdagarna med studiebesök och på kvällen ordnas mingel på Lunds stadsbibliotek.

Konferensen arrangeras i samarbete med Lunds universitets bibliotek, Lunds stadsbibliotek och Kultur Skåne/Region Skåne. Föreläsningar och seminarier kommer att vara på AF-borgen, Sandgatan 2, Lund.

Program som pdf
Programschema