Biblioteksdagarna

6- 7 maj 2015
AF-borgen, Sandgatan 2, Lund

Välkommen till Biblioteksdagarna!
Svensk biblioteksförenings första årsmöte ägde rum i Lund 1915. I år firar vi därför vårt 100-års jubileum på AF-borgen, Sandgatan 2 i samma stad vår förenings arbete startade.
Program och deltagarlista finns på webbplatsen: http://www.biblioteksforeningen.org/biblioteksdagarna/
Kolla gärna på deltagarlistan att ditt namn är med. Annars kontakta info@biblioteksforeningen.org.
Programbok med praktisk information kommer att delas ut vid registreringen. Där anges i vilka lokaler de olika programpunkterna äger rum. Vid anmälan skickades ett automatiskt mail med vilka val av seminarier och studiebesök som du gjort. Utöver dessa val är det också storföreläsningar som är gemensamma för alla deltagare.
Registrering
Man kan registrera sig i konferensbyrån från 8.00 onsdag den 6 maj. Registrera dig så tidigt som möjligt då det är många deltagare på årets konferens. Det finns möjlighet att registrera sig redan på tisdagen mellan kl 16.00 – 17.30. Om du ska representera ditt bibliotek vid årsmötet, säg till vid registreringen så att du även får institutionens röstkort. Röstkort för enskilda medlemmar finns i kuvertet du får vid registreringen.
Konferensbyrån håller öppet hela onsdagen. Konferensbyrån hittar du till höger innanför entrén på AF-borgen.
Årsmötet är på onsdag 6 maj kl. 16.00 i Palaestra et Odeum.
100-årsfest – onsdag kväll
På kvällen firar vi föreningen med en 100-årsfest med start kl 19.00 i AF-borgen. Det blir underhållning, högtidstal, trerättersmiddag och dans.
För de som anmält specialkost: Det finns en grön lapp i det kuvert man får vid registreringen. Ta med den till festen, det underlättar vid serveringen. Saknar du som har specialkost grön lapp i kuvertet, kontakta konferensbyrån. Det är sittande middag, så vi ber dig att kolla den bekräftelse du fick vid anmälan så att du har kryssat i rätt val. För ev ändring, meddela till info@biblioteksforeningen.org. OBS! Festen ingår i konferensavgiften.
Tjuvstart tisdag
Konferensen tjuvstartar tisdag 5 maj med studiebesök på eftermiddagen och mingel på Lunds stadsbibliotek på kvällen, S:t Petri Kyrkogata 6.
Biblioteksdagarna startar
Biblioteksdagarna startar med studiebesök onsdag 6 maj kl. 8.30. Dagarna fortsätter med storföreläsningar och seminarier fram till 15.00 under torsdagen och därefter är det studiebesök.
AF- borgen är ett trevligt hus med mycket studenter och aktiviteter. Det är dock begränsat med utrymme för bagage, så vi ber alla som har möjlighet, att förvara sitt bagage på hotellet.
Studiebesök
De som anmält deltagande i studiebesök har fått separat mail med info om samlingsplats och kontaktperson. Hör av dig om du anmält dig till ett besök och inte fått ett informationsmail.
Lunch och kaffe ingår i konferensavgiften. Lunchen kommer att serveras i en lunchlåda som hämtas i Festvåningen eller i Tegnérs matsalar och det är fri placering, man kan sätta sig i någon av seminariesalarna eller kanske utomhus om vädret tillåter.
Följ med vad som händer på Biblioteksdagarnas Facebook-sida eller på twitter via #bibldag15. På AF-borgen finns trådlöst nätverk:
SSID: AFBorgen-WiFi
Lösenord: SkP567!!
Mera information:
Eva Silverplats, es@biblioteksforeningen.org (Anmälnings- och fakturafrågor)
Wiviann Wilhelmsson, ww@biblioteksforeningen.org (Konferensansvarig, programfrågor)

Niclas Lindberg
Generalsekreterare

Konferensen arrangeras i samarbete med Lunds universitets bibliotek, Lunds stadsbibliotek och Kultur Skåne/Region Skåne.

PROGRAM som pdf

Ladda ner och skriv ut affisch för anslagstavlan på din arbetsplats.

Se föreläsningar från tidigare Biblioteksdagar på vår vimeo-webb.